Traditioner

Fødselsdage

at fylde år er en stor ting og det skal selvfølgelig fejres.

Vi kommer gerne hjem til fødselsdag og det er typisk hele stuen der deltager( 15-18 ) Vi kommer omkring kl. 10 og bliver et par timer.

Det er også muligt at fejre sin fødselsdag i børnehaven. I børnehaven sætter vi altid flag op med barnets navn og en fin tegning. Stuens børn laver i fællesskab en fin tegnebog som fødselsdagsgave. Fødselsdagsbarnet får krone på og der bliver sat små lys og flag på bordet og vælger en fødselsdagssang vi skal synge. Fødselsdagsbarnet deler ud og ofte er det et stykke kage...mums

Fastelavn

Vi afholder fastelavnsfest fredag før fastelavnssøndag. Vi klæder os ud, både børn og voksne. Synge fastelavnssange og slår katten af tønden.

Vi bruger ugerne op til fastelavn på at udsmykke børnehaven med diverse kreationer, masker, katte og tønder.

Haver til maver

De mellemste børn deltager hvert år i et have projekt der hedder haver til maven. Hver institution har et lille stykke have hvor de planter alt fra gulerødder til blomster. Dette forgår i Bernstorffparken hvor to have formidlere giver kyndig og pædagogisk vejledning. Når ens grønsager er klar bliver de tilberedt og vi laver mad over bålet.

Påske

Når påsken nærmer sig laver vi påskepynt til den store guldmedalje, som vi pynter stuerne med. Vi klipper gækkebreve, synger, rimer og læser om foråret. børnehaven dufter dejligt at børnenes selvsået karse i små fine beholdere.

Vi invitere til påskefrokost, hvor alle børn har en ret/mad med hjemmefra til den store fælles buffet. Der bliver dækket til langbord med pynt og fine servietter.

Bondegårdstur

Vi tager på bondegårdstur i maj/juni måned. Vi besøger en skøn gammel bondegård, hvor vi får rig mulighed for at kæle med en masse dyreunger. Der er grise, heste, køer, får, geder, høns, katte, kaniner, marsvin, ænder, duer som vi alle får mulighed for at røre og kæle med.

Så får alle en tur rundt på gården på hesteryg og en køretur på det store lad bag traktoren. Vi kører ud på marken og fodrer det store kvæg.

Vi slutter af på den skønne legeplads med madpakker og bondekones hjemmelavede grønne kage.

Gallafest

I maj måned afholder vi gallafest for skolegruppen.

Festen skal markerer, at det snart er slut i børnehaven og en nyt eventyr starter.

Festen er en stor dag for børnene. Både børn og voksne ankommer  i deres fineste tøj på den røde løber. Indenfor i børnehaven, har personalet pyntet med guld og glimmer. Der bliver serveret "champagne" og uddelt diplommer som gennemført børnetid. Der er dækket et flot langbord til fællesspisning. Efter spisning danser vi Limbo, ballon dans og andre sjove lege og slutter af med fest og disko.

Sommerfest

Vi inviterer til sommerfest for hele familien slut august start september. Vi har fællesspisning på børnehavens udearealer og alle kommer med en ret til buffet. Børnene optræder med et lille indslag som vi har øvet os på. Denne fest er en god anledning til at møde de andre familier og hygge sig sammen nogle timer. Dagen slutter med fælles oprydning.

Halloween

Vi pynter "uhyggeligt" op i hele børnehaven og de store edderkoppespind kommer frem. Fredagen inden Halloween møder børnene op udklædt( hvis de har lyst ). Det er en festlig dag for børnene og de bruger det meste af dagen på at lege på kryds og tværs i deres fine kostumer. I børnehaven bliver der serveret lækker "blodsuppe" med grønne boller til.

jul

I december pynter vi hele børnehaven op. Vi laver jule hemmeligheder/juleværksted.

Vi tager til Ishøj teater og ser et julestykker. Vi bliver hentet i bus og kørt hjem til døren igen.

Vi besøger Gentofte Kirke, hvor børnene er med til at opføre et krybbespil. Præsten fortæller historien om Jesus fødsels mens børnene er klædt ud i diverse roller til fortællingen. Vi slutter af med at synge nogle julesange vi har øvet.

Vi har en fast risengrøddag i december. Vi har selvfølgelig også en julefrokost, hvor børnene medbringer en ret til bordet.

Vi inviterer forældre/ bedsteforældre til julehygge på stuerne. Vi sørger for materialer til juledekoration som børnene kan lave sammen med deres forældre og tage med hjem bagefter