Mad og måltider

I Vældegården får børnene madpakker og eftermidddags mad med hjemmefra. Vi opfordrer til, at forældre følger de officielle kostråd. Vi har tillid til at forældre laver en sund og varieret madpakke til deres børn.

Måltiderne foregår i en hyggelig atmosphere, hvor der er tid til, at få spist sin mad i et tempo der passer til det enkelte barn og hvor der er foregår fine dialoger mellem barn-barn og voksen -barn. Børnene sidder i små spisegruppe som giver en hjemlig stemning. De voksne spiser sammen med børnene.

Rammerne om måltidet skal fremme trivsel, livskvalitet og gode madvaner.

De officielle Kostråd – Godt for sundhed og klima

1. Spis plante rigt, varieret og ikke for meget

2. Spis flere grøntsager og frugter

3. Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk

4. Spis mad med fuldkorn

5. Vælg planteolier og magre mejeriprodukter

6. Spis mindre af det søde, salte og fede

7. Slut tørsten i vand

For mere information:

Mad- og måltidspolitik (gentofte.dk)

Derudover benytter vi vores skønne bålplads til at lave sjov mad. Det kan være vi rister pølser, laver pandekager eller en kop varm kakao.

Vi lover at alle børn kommer til at lugte dejligt af røg.

Vi har også smør selv dage, hvor vi spiser ved store langborde. Alle børn har en lille ret med og er med til at dække fint bord.