Traditioner

Vi fejrer de traditionelle traditioner og skaber derudover vores egne traditioner som vi mener giver værdi for det enkelte barn og fællesskabet.

Fødselsdag

Der bliver sat flag op udenfor, så alle kan se at der er et barn der har fødselsdag. Vi fejrer dagen med flag på bordet og fødselsdagssang på stuen. For at undgå tilsætningsstoffer og meget højt sukkerindhold er her nogle forslag til små hyggelige ting, jeres børn kan dele ud:

• Små boller - evt. med en smule glasur, rosiner eller chokoladestykker
  • Bananpandekager
  • Anderledes frugt og bær ( vi får ofte æbler, banan og pærer om eftermiddagen ) og gerne på et frugt spyd.
  • Kanelgifler
  • Figenstænger
  • Små fløde ispinde

Fastelavn

Vi laver fastelavns udsmykninger ugerne op til fastelavn-masker, katte mm. Paptønden bliver flot dekoreret af børnene, så den er klar til den store dag. Tønden bliver fyldt med rosiner og mandariner.

Vi synger boller op og boller ned, kan du gætte hvem jeg er.

Vi øver os i at være klædt ud og blive malet i ansigtet. For børnene er det en vigtig læreproces, at man sagtens kan være den samme selvom man ser helt anderledes ud.

Påske

I påsken laver vi pynt og sår karse som børnene får med hjem. Vi pynter stuen op til den årlige påskefrokost. Hvis vi er heldige kommer påskeharen forbi og gemmer små påskeæg på legepladsen.

Blomsterdag

I maj har vi blomsterdag i vuggestuen. Vi spiser en lille is om formiddagen og bruger pinden som navneskilt til blomsten. Om eftermiddagen kommer mor, far og søskende med blomsten. De planter sammen med barnet den fine blomst i haven. Vi slutter af med kaffe, te og saftevand på legepladsen.

Jul

I december pynter vi op i vuggestuen. Vi laver julepynt til stuerne og gangene. Vi finder vores julekuffert frem med konkreter der symboliserer en julesang. Børnene skiftes til at vælge en sang fra kufferten til vores samling. Der bliver serveret risengrød i vintermånederne og vi slutter året af med en traditionel julefrokost.