Overgang til skole

De største børn i Vældegården er Stjernebørn. I denne gruppe arbejder med at give børnene de bedste forudsætninger for en god skolestart.

Der er fokus på børnenes sociale og kognitive kompetencer. Børnene bruger meget tid på at være i sociale relationer. Vi taler om at være god ven, hvilke strategier man kan bruge når man gerne vil deltage i en leg, værktøjer til at løse konflikter i lege osv. Dette gør vi bl.a. gennem fri fra mobberi.

3 gange om ugen leger de skolegruppe, hvor børnene får små opgaver der styrker dem i at modtage en kollektiv besked, være i centrum og fortælle højt, udføre små opgaver, lærer række fingeren op, vente på tur og lytte til hinanden.

Børnene får deres egen mappe hvor de øver sig  i at skrive deres eget navn, genkende bogstaverne, få læst historie højt  og bliver introdukseret til engelske ord

Tæt på skolestart planlægger vi ture rundt i området så børnene kan se deres skoler.

Et halvt år inden skole tilbyder børnehaven en samtale med forældrene. Der taler vi bl.a. om de styrker og udfordringer der kunne være inden skolestart. Forældre og pædagogerne laver i samarbejde en plan med henblik på barnet får den bedst mulige start i skole.

Hvis det er nødvendig stiller vi op med yderligere dialog og samarbejde med skolen.